Thursday, August 26, 2010

မိတ္ဆက္

မိတ္ဆက္

ဦးစပ္စု၏ “ထူးတဲ့စပ္စု” စာအုပ္တြင္ ကၽြန္ေတာ္က မိတ္ဆက္ အမွာစာေရးသားရန္ တာ၀န္က်သျဖင့္ ဤစာအုပ္မည္သို႔ ျဖစ္ေပၚလာရသည္ကို စာဖတ္သူပရိသတ္တို႔အား အမွာစာအားးျဖင့္ေဖၚျပလိုပါသည္။
ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ဦးစပ္စု၊ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ဆရာၾကီးဦးရန္ေအာင္တို႔မွာ တဦးႏွင့္တဦး အေတာ္ပင္ ရင္းႏွီးၾကေသာ မိတ္ေဆြမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
ဆရာၾကီး ဦးရန္ေအာင္ဆိုလွ်င္ ၁၉၄၃ ခုႏွစ္ ဂ်ပန္ေခတ္က ၾကားေတာရလမ္းတြင္ စာအုပ္ဆိုင္ ဖြင့္ထားစဥ္ အခါကပင္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး သိသကဲ့သို႔ ထိုအခ်ိန္ေလာက္ကပင္ တရုပ္အမ်ိဳးသား ျဗန္ဟပ္ေဘြ အသင္းၾကီး၌ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ဦးစပ္စုုကို သိခဲ့ရပါသည္။


ထို႔ေနာက္ကာလေတြၾကာေညာင္းျပီး အခါေတြအမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းလာသည့္အတိုင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ တဦးႏွင့္တဦး ေတြ႕ဆံုခြင့္မရၾကဘဲ လုပ္ငန္းကိုယ္စီႏွင့္သာ အလုပ္မ်ားေနၾကရာမွ ကၽြန္ေတာ္သည္ တခ်ိန္က မယ္ဗမာ လဘက္ေျခာက္သယ္ပီပီ လဘက္ေျခာက္လိုက္ေရာင္းရာတြင္ ကၽြန္ေတာ္၏လဘက္ေျခာက္ကို အင္တိုက္အားတိုက္ ေရာင္းခ်ေပးမည့္သူကို ေမွ်ာ္လင့္ေနဆဲ ဦးစပ္စုအားသတိရသျဖင့္ ၎အား အကူအညီေတာင္းရာမွ ယေန႔တိုင္ ဦးစပ္စုႏွင့္ကၽြန္ေတာ္မွာ ပိုမိုရင္းႏွီးလာေသာ မိတ္ေဆြမ်ားျဖစ္ၾကရပါသည္။

အမွန္မွာ ဦးစပ္စုသည္ ထူးတဲ့စပ္စုၾကီးျဖစ္လာခဲ့ရေသာ္လည္း သူသည္ သူေဌးသူၾကြယ္ မင္းစိုးရာဇာ သားသမီးထဲက မဟုတ္ဘဲ တရုပ္ျပည္ၾကီး၏ တခုေသာေတာရြာမွ သာမန္ေတာသား ေထာင္ကဲေလးသာျဖစ္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ ဦးစပ္စု၏အိမ္တြင္ ေရာက္ဘူးသူတိုင္း သူ၏အိမ္နံရံတြင္ နံရံျပည့္လုခမန္း ခ်ိတ္ဆြဲထားေသာ ဓာတ္ပံုမ်ားကို ေတြ႔ရလွ်င္ ဦးစပ္စုသည္ ေခတ္သံုးေခတ္က ဂုဏ္သေရရွိ လူၾကီးလူေကာင္းမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးခင္မင္သည္ကို သိရေလသည္။

ကၽြန္ေတာ္မွာ ခင္မင္ရင္းႏွီးသူျဖစ္သည့္အတိုင္း ဦးစပ္စုအိမ္သို႔ မၾကာခဏေရာက္ရာ ေရာက္တိုင္းလိုပင္ ေခါက္ဆြဲစားရေလ့ရွိပါသည္။ ဦးစပ္စုႏွင့္ သူ၏ဇနီး ေဒၚက်င္ျမိဳင္တို႔တြင္ စြဲကပ္ေနေသာ အက်င့္ေလးတခုမွာ လာသမွ်ေသာ ဧည့္သည္မ်ားကို ေခါက္ဆြဲေလး တပန္းကန္ေလာက္ကိုေတာ့ အနည္းဆံုးေကၽြးရမွ ေက်နပ္ၾကပါသည္။ “အရပ္ရပ္က ေက်ာင္းဒကာ အစားရွိရာ စုရံုးစုရံုး” ဆိုသကဲ့သို႔ေတာ့ မဟုတ္ပါ။

တေန႔တြင္ ကၽြန္ေတာ္သည္ ကိစၥတခုအတြက္ ဦးစပ္စုေဂဟာသို႔ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ ေခါက္ဆြဲကိုေတာ့ စားခ်င္၍မဟုတ္ပါ။ ကိစၥတခုေၾကာင့္လာရေသာ္လည္း ဦးစပ္စုႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္မွာ စကားေျပာေနရင္း တူသံ ပန္းကန္သံမ်ားကို ၾကားရသျဖင့္ လွည့္ၾကည့္လိုက္ရာ ေခါက္ဆြဲျပဳပ္ေၾကာ္ ပူပူေႏြးေႏြး ႏွစ္ခြက္ကို ကိုင္ေဆာင္လာေသာ ေဒၚက်င္ျမိဳင္က ျပံဳး၍ “ကဲ-ကဲ-စားၾကအံုး၊ ပီးမွ ဆက္ျပီး စကားေျပာပါ” ဟုေျပာလာသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္က အားနာပါးနာႏွင့္ ထံုးစံအတိုင္း ၀င္ေလြးရပါေတာ့သည္။

ခါတိုင္းကဲ့သို႔ပင္ ကၽြန္ေတာ္သည္ ေခါက္ဆြဲစားရင္း နံရံတြင္ခ်ိတ္ဆြဲထားေသာ ဓာတ္ပံုမ်ားကိုၾကည့္ရင္းက ျမင္ေနက် ဓာတ္ပံုတပံုကို ထိုေန႔ကမွ ေသခ်ာစြာၾကည့္မိရာ ဦးစပ္စုက “ ဟာ-ဒီဓါတ္ပံုဟာ က်ဳပ္အတြက္ အေရးၾကီးတဲ့ ဓာတ္ပံုေပါ့၊ က်ဳပ္ကို ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီးဆာဦးဘ က စပ္စုလို႔ နာမည္ေပးခဲ့တဲ့ အထိမ္းအမွတ္ပြဲမွာ ရိုက္ထားတဲ့ပံုဘဲ” ဟုေျပာ၏။

ကၽြန္ေတာ္သည္ အနားကပ္ျပီး ေသခ်ာစြာၾကည့္ရာ ၁၉၃၄-ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၉-ရက္ေန႔က ရိုက္ထားေသာ ဓာတ္ပံုျဖစ္ေနသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္လည္း အမွတ္မထင္ “ဟာ-၁၉၃၄ ခုႏွစ္ကဆိုေတာ့ အခု ၁၉၅၉-ခုႏွစ္မွာ ဦးစပ္စု ဗမာနာမည္ရတာ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္ ျပည့္ျပီေပါ့၊ ဦးစပ္စု နာမည္ရတာ အႏွစ္အစိတ္ဆိုေတာ့ “ေငြရတုသဘင္” က်င္းပျပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို ေခါက္ဆြဲေကၽြအံုးမွာေပါ့” လို႔ ႏႈတ္ဆတ္ေဆာ့လိုက္ရာ ကၽြန္ေတာ့္အား ဦးစပ္စုက “အား-အား-ခင္ဗ်ားေျပာလို႔ က်ဳပ္သတိရတယ္၊ ဟုတ္တယ္ က်ဳပ္စပ္စုနာမည္ရတာ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္ျပည့္ျပီ၊ အင္း-အင္း- ေနပါအံုး၊ ေငြရတုသဘင္ဆိုတာ ဘာလဲ” ဟုေမးရာ ကၽြန္ေတာ္က ဆီလ္ဘားဂ်ဴဗလီ၊ ဂိုလ္ဒင္းဂ်ဴဗလီ၊ ဒိုင္းမြန္းဂ်ဴဗလီ စေသာ ကိစၥမ်ားကို ေျပာျပရာ ဦးစပ္စုမွာ အေတာ္ပင္ သေဘာေပါက္သြားပါသည္။

ထိုေနာက္ သူ႔ဇနီးသည္ အစ္မၾကီး ေဒၚက်င္ျမိဳင္ကို ေခၚကာ ေျပာျပျပန္သည္၊ ပဌမတြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနႏွင့္ ဦးစပ္စု၏ ေငြရတုသဘင္တြင္ ပြဲေကာင္းၾကီးတခုေတာ့ ေတြ႔အံုးရေတာ့မည္ဟု ေတြးထင္မိသည္၊ ဦးစပ္စုမွာ မိတ္ေဆြမ်ားအား ေကၽြးေမြးဧည့္ခံလိုသည္သာမကဘဲ သူ၏ အျဖစ္သနစ္စံုကို ျမန္မာျပည္သူျပည္သားမ်ားအား ေဖါက္သည္ခ်လိုေၾကာင္း ေျပာျပရာ ကၽြန္ေတာ္က မဂၢဇင္းတခုတြင္ ဦးစပ္စု အေၾကာင္းေရးရန္ေျပာေသာအခါ ဦးစပ္စုမွာ ပိုမိုသေဘာေပါက္လာျပီး “က်ဳပ္အေၾကာင္းကို မဂၢဇင္းထဲမွာ အတိုအထြာေလးေတာ့ မေရးခ်င္ပါဘူး၊ က်ဳပ္ရဲ႕ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ အားလံုးပါတဲ့ ကိုယ္ေရးရာဇ၀င္ကိုေရးခ်င္တယ္၊ အဲဒါ ခင္ဗ်ားေရးေပးပါ” ဟုေျပာေလေတာ့သည္။

ေရာ….အဲဒီအခါက်မွ ခက္ရပါျပီ၊ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ကၽြန္ေတာ္သည္ စာေရးဆရာလည္း အင္မတန္မွ ျဖစ္ခ်င္သည္၊ စာေရးရမည္ကိုလည္း မ်ားစြာမွ ပ်င္းရသည့္အထဲ အလုပ္ကလည္း အားရသည္မရွိပါ။ ကၽြန္ေတာ္၏ ကေလာင္နာမည္ “တကၠသိုလ္ထင္ရွား” ဆိုသည္မွာလည္း ငုပ္ခ်ည္ ေပၚခ်ည္ႏွင့္ ေပၚတခါ ေပ်ာက္တလွည့္ ျဖစ္ေနပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္လည္း မတတ္သာေသာအဆံုး၌ ဦးစပ္စု ကိုပင္ စာေရးဆရာတဦးဦးအား အခ်ိန္ျပည့္ေရးေစျပီး ဉာဏ္ပူေဇာ္ခ ခ်ီးျမွင့္ပါက ပိုမိုေကာင္းပါမည္။ လိုအပ္ပါက ကၽြန္ေတာ္က နာမည္ႏွင့္ ေနရာအရပ္ေဒသ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စီစစ္ေပးပါမည္ဟု ေျပာပါသည္။

ထို႔ေနာက္ ရုပ္ရွင္မင္းသား ကိုထြန္းေဝမွတဆင့္ စာေရးဆရာ ဦးရန္ေအာင္ႏွင့္ ဆက္သြယ္မိသည့္အေၾကာင္း၊ ၎ေနာက္ ဦးစပ္စု၏ အတၳဳပၸတၱိကို စတင္ေရးေနျပီ ျဖစ္သည့္ အေၾကာင္းမ်ားကို ၾကားရသျဖင့္ ဦးစပ္စုကဲ့သို႔ေသာ ျပည္ၾကီးေပါက္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသား ေထာင္ကဲတဦး၏ ျပည္ေထာင္စုအေပၚတြင္ ထားအပ္ေသာ စိတ္ေစတနာကို ျပည္သူလူထုတို႔ ဖတ္ရႈရေတာ့မည္ျဖစ္သျဖင့္ ကၽြန္ေတာ့္အေနႏွင့္ မ်ားစြာမွ ဝမ္းေျမာက္မိပါသည္။

ဦးစပ္စု၏ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေရးသားေပးရေသာ ဆရာဦးရန္ေအာင္၏ သားတပည့္ ကိုေမာင္ေလးမွာ စာေရးဆရာ ေပါက္စတို႔၏ ဇြဲအတိုင္း မနက္ ၈ နာရီမွ စေရးသည္မွာ ည ၉ နာရီ ထိုးသည့္အခ်ိန္အထိ ေရးတံုးပင္ရွိေသး၍ တခါက သူ႔ဇနီးေလး မသန္းျမင့္ကပင္ “ကိုေမာင္ေလး တေယာက္ စာေရးသည္ စာေရးသည္ ဆိုျပီး ညၾကီး မိုးခ်ဳပ္မွ ျပန္-ျပန္လာသည္မွာ ဟုတ္မွ ဟုတ္ပါေလစ” ဟု သံသယမကင္း ရွိသည္ဟု အဆိုရွိခဲ့ေလသည္။

အမွန္မွာ စာေရးဆရာၾကီးဦးရန္ေအာင္သည္ ဗမာစာေပကို ဗမာပီပီသသၾကီး ပ်ိဳးေထာင္ေနသူတဦးျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၉၃၇-၁၉၃၈ ခုႏွစ္ေလာက္ထဲက တိုးတက္ေရး သတင္းစာတြင္ ဖတ္ခဲ့ရေသာ ဆရာဦးရန္ေအာင္၏ ရသအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ “အညာသားကေလး၀တၳဳ”ကို ယေန႔တိုင္ မေမ့ႏိုင္ေသးပါ။

သို႔ေသာ္ ယခု ဦးစပ္စု၏ ထူးတဲ့စပ္စု စာအုပ္မွာ ၀တၳဳဇာတ္လမ္းရိုးရိုးမဟုတ္ဘဲ ဦးစပ္စု၏ တကယ္ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သူေျပာသမွ်ကိုသာ လက္မလြတ္တမ္း ေရးႏိုင္မည့္သူသာ လိုအပ္ေလသျဖင့္ အလုပ္မ်ားျပားလွေသာ ဆရာဦးရန္ေအာင္အေနႏွင့္ မည္သို႔မွ် အခ်ိန္ေပးႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေပ။

ထို႔ေၾကာင့္ တရုပ္ရာဇ၀င္ အႏွစ္ငါးေထာင္ကို အာဂံုေဆာင္ထားေသာ ဦးစပ္စု၏ စကားလံုးမ်ားကို အဆက္မျပတ္ ေရးသားႏိုင္ေသာ ကိုေမာင္ေလး၏ ဇြဲေၾကာင့္သာ ယခုအခ်ိန္အနည္းငယ္ အေတာအတြင္း၌ ဤစာအုပ္မွာ ေ၀ေ၀ဆာဆာ ထြက္ေပၚလာႏိုင္ ပါေတာ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္၏ ႏႈတ္ဆတ္ေဆာ့မႈမွ ေပၚေပါက္လာရေသာ ဦးစပ္စုနာမည္ရသည့္ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္ေျမာက္ ေငြရတုသဘင္ပြဲၾကီးမွာ ရိုးရိုးသားသား “ေခါက္ဆြဲပါတီ” သာမကဘဲ၊ ဦးစပ္စုသည္ မည္သို႔မည္ပံု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ ေလာကီ စီးပြားေရး၊ အေရးၾကီးလွသည့္ ႏိုင္ငံေရး၊ ေတာ္လွန္ေရး စသည္တို႔တြင္ မည္သို႔မည္ပံု စိတ္ပါ၀င္စားစြာ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲ ေဆာင္ရြက္ လာသည္တို႔ကို စာရႈသူတို႔ ဆက္လက္ ဖတ္ရႈရန္ ဤစာအုပ္ငယ္ႏွင့္ မိတ္ဆက္ ေပးရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ခင္ေမာင္ေဇာ္(တကၠသိုလ္ထင္ရွား)
ရန္ကုန္ျမိဳ႕

No comments:

Post a Comment